Online poradna

Otázka:

Může Finanční úřad postupovat jinak, než jeho zaměstnanec slíbil?

Dobrý den, v r. 2019 mě vznikla povinnost platit zálohy na daň ve výši 100tis. Jelikož jsem v té době příjmy neměl žádal jsem o zrušení záloh FÚ. Bylo mě vyhověno do 31.12.2019. V r. 2020 jsem se úřednicí FÚ domluvil že již žádat o zrušení zálohy nebudu protože dojde daňové přiznání z kterého je zřejmé že příjmy jsou nízké (daň 0) . Jaké bylo moje překvapení když mě nyní 3/2021 došlo z FÚ penále za nezaplacenou zálohu z 1 čtvrtletí 2020 s okamžitou splatností 14000Kč. Je tento postup regulérní? Pokud ano proč?
Odpověď:

Pokud jste před povinností platit zálohu řádně finančnímu úřadu oznámil ukončení činnosti, pak postup regulérní není.

Pokud jste činnost neukončil, pouze nedosáhl žádných příjmů, pak je postup regulérní.

Z dotazu mně není jasné, zda se Vám zdá neregulérní, (a) že jste se dohodl, že nemusíte zálohy platit, anebo (b) že Vám chybně poradili, že zálohy nemusíte platit.

(a) Daňová správa neumožňuje žádné ústní dohody mezi zaměstnanci finančních úřadů a poplatníky, takže vaše dohoda nebyla vyhodnocena jako platná. Nakonec i za rok 2019 jste určitě žádal písemně.

(b) Pokud máte pocit, že Vás zaměstnanec Finančního úřadu poškodil poskytnutím chybné rady, mám obavy, že s tím moc nenaděláte, protože asi nemáte dostatečné průkazní prostředky a i kdybyste je měl, jejich oblíbená reakce je, že Finanční úřady zde nejsou od poskytování poradenství.

Asi by bylo vhodnější se zajímat, jak celou záležitost vyřešit, abyste minimalizoval Vaše finanční újmy. pb