Odpověď:Nákupy před založením společnosti
Hezký den, ráda bych se zeptala jak zaúčtovat pořízení vybavení restaurace a náklady na její opravu před zápisem společnosti do OR? Doklady celkem za toto vybavení a materiál na opravu provozovny mám cca za 100.000 Kč byly převážně hrazeny v hotovosti. Je možné to zahrnout do nákladů i když společnost byla založena 6.6.2012 a doklady mám před tímto datem? Pokud ano jak mám zaúčtovat? Děkuji Šárka
Začít musíte s právním stavem věci.
Před 6.6.2012 nemohla společnost nic koupit, nemůže být odběratelem na dokladech. předpokládám že se jedná o zjednodušené doklady bez udání odběratele.
Všechny věci nakoupili společníci (sice ve prospěch budoucí společnosti) a do společnosti se dostali až dnem 6.6.
U nakoupeného zboží a materiálu, který byl k 6.6. "na skladě" (ještě existoval a stal se majetkem společnosti - například vybavení) lze k tomuto datu zaúčtovat nákup (nárok na odpočet DPH nebude i kdyby společnost byla již 6.6. plátcem. Peníze proplatíte společníkovi, který je za ještě neexistující společnost vydal.
Služby, které souvisí se zakládáním společnosti (včetně nájmů do 6.6.), lze k tomuto datu zaúčtovat do zřizovacích výdajů, pokud přesáhnou 60 tis. Kč na 041 resp. 011, pokud nepřesáhnou na 548 (případně i 518).
Největší problém bude s paragony za věci, které se do 6.6 spotřebovali a nesouvisí se zakládáním firmy. Předpokládá se, že takové náklady by neměly nastat. U vás to může být náklady za provedené opravy. Správně byste takový doklad měli mít od dodavatele až po 6.6. protože jinak bude přinejmenším problematické obhájit daňovou uznatelnost. Řešením by mohla být i konstrukce, že opravu zajistil někdo jiný a po 6.6. ji vyfakturoval společnosti. pb