Online poradna

Otázka:

Míchání soukromých a pracovních nákupů zaměstnancem

Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, zda zaměstnanci lze proplatit doklad vystavený a zaplacený koncem minulého roku? A dále zda z účtenky-daňového dokladu do 10.000 Kč lze zaměstnanci proplatit pouze některé položky (doklad obsahuje i položky, které jsou pro soukromé účely zaměstnance - př. v papírnictví, kde nakupoval papíry pro firmu si koupil i modelínu pro vnuka a vše je na jedné účtence, nebo platba na benzínce, kdy je společně s PHM na účtence i nápoj - lze proplatit pouze papíry, resp. PHM?)děkuji moc za pomoc a za to, že poradnu provozujete!
Odpověď:

Zaměstnavatel má povinnost proplatit zaměstnanci vše, co mu přikázal zajít nakoupit. Přelom kalendářního roku zde není žádnou magickou hranicí, kdy tato povinnost zaniká. (To by nastalo až 3 roky po nákupu.)

Je nevhodné, aby zaměstnanec směšoval své soukromé nákupy s úkoly od zaměstnavatele (to si zaměstnanec chodí v pracovní době nakupovat své soukromé věci nebo musí po práci plnit nákupy pro zaměstnavatele?)

Nicméně z účetního a daňového hlediska je možné označit pouze některé položky za náklad zaměstnavatele a zbytek za osobní spotřebu zaměstnance (např. u dokladu na benzínce to není problém). pb