Odpověď:Dobrý den, dvě OSVČ se rozhodli pro společné podnikání. Oba mohou fakturovat na základě stejné živnosti. Předpokládaná fakturace za rok je v rozmezí 1 až 2 miliony. Jedná se o začátek podnikání s tím, že zatím nechtějí zakládat žádnou společnost. Vzhledem k administrativní náročnosti ani společnost bez právní subjektivity pokud, by to neznamenalo nějakou extra výhodu. Společníci chtějí zaplatit na dani, SP a ZP co nejméně. Pokud by se nešlo vyhnout být plátcem DPH, tak by preferovali plátcovství pouze u jednoho. S největší pravděpodobností oba budou uplatňovat paušál 60 %, protože se ani při soustředění nákladů na jeden subjekt nedostanou na větší poměr skutečných nákladů. Jaká forma fakturace je pro ně z hlediska daní, SP, ZP nejvýhodnější? 1)Existuje možnost si střídat zakázky k fakturaci s tím, že by fakturace odpovídala zhruba pul na pul a každý by si uplatňoval 60 %. Jsou nějak důležité k propočtu přesně předpokládané příjmy? Pokud ano, prosím o uvedení hranice, kdy se stává výhodnější jiná forma fakturace. 2)Jedna OSVČ by fakturovala pouze takovou část, která by zaručovala nulovou daň a minimální SP a ZP zbývající fakturace by šla za druhým společníkem. 3)Vše by fakturovala pouze jedna OSVČ a 1 OSVČ by si svou část prefakturovala 1 OSVČ. V tomto případě by určitě došlo k plátcovství DPH 1 subjektu. Ale možná by mohla použít skutečné náklady (cca 70 % příjmů) 4) Existuje ještě nějaká jiná možnost? Podle mě minimalizují náklady na daň, SP, ZP v prvním případě, kdy bude každý fakturovat sám za sebe polovinu. Existuje zde možnost, že se ani jeden nestane plátce DPH a každý nese podobné riziko i výhody a nevýhody. Pokud tento dotaz není vhodný do online poradny zdarma, prosím o nacenění dotazu. Děkuji Spolupráce dvou OSVČ
A) To že se společníci dohodnou na kterémkoli z řešení, který uvádíte, znamená, že uzavřeli mezi sebou jakousi smlouvu a tato smlouva se nazývá smlouva o společnosti (dříve o sdružení bez právní subjektivity). Smlouva nemusí být písemná. To že jí uzavřou nemá žádnou extra nevýhodu a když bude písemná, tak se jim snadněji bude prokazovat, že postupovali správně při výpočtu daní - v souladu se smlouvou. Takže osobně bych doporučoval smlouvu o společnosti sepsat. (Samozřejmě mohou se tvářit, že každý pracuje sám, zapřít že se nikdy na ničem nedohodli, ale asi to není nejlepší řešení.)
B) Pokud obě osoby využijí plně své slevy na dani (tj. zjednodušeně řečeno, zaplatí na dani aspoň pár korun) a pokud žádná z nich nebude muset platit solidární daň (což vzhledem k číslům, která uvádíte asi nehrozí), pak je úplně jedno, jak si své příjmy rozdělí - v součtu zaplatí na dani z příjmu vždy stejně.
C) Pokud obě osoby vyfakturují alespoň tolik, aby jim z toho vyšlo základní sociální a zdravotní pojištění (tj. opět zjednodušeně - pokud na konci každá zaplatí alespoň o pár korun víc než je minimum) - pak opět v součtu zaplatí stejně nezávisle na rozdělení
D) Takže jediný zajímavý bod bude DPH - pokud se pokud možno nechtějí stát plátci DPH, pak by si oba měli hlídat obrat, aby nepřesáhl 1 mil. Kč a pokud to nepůjde, aby přesáhl pouze u jednoho.
Když to vše dám dohromady, připadá mně nejvhodnější aby smlouva o společnosti zněla tak, že prvé 2 mil. Kč obratu si dělí napůl, ale vše co přesáhne je příjmem pouze prvního z nich.
Realizovat to skutečně mohou tím způsobem, že se střídají ve fakturaci a fakturuje vždy ten, kdo doposud vyfakturoval méně (tím zabráníte nerovnoměrnému rozdělení, pokud by někdo z nich měl štěstí a jeho zakázky by náhodou byly vždy větší a u druhého vždy menší). A jakmile by příjem druhého měl přesáhnout 1 mil. Kč, tak už fakturuje pouze první z nich.
Myslím, že v okamžiku, kdy se jeden z nich stane plátcem, mohou vznikat problémy s nárokem na odpočet u nákupů. Ideální by bylo, aby si každý nakupoval vše na zakázku, kterou vyfakturuje, ale to asi v praxi nepůjde. Dokud budou uplatňovat výdaje paušálem, asi bude nejvhodnější, když pak vše bude nakupovat plátce a buď si nebude uplatňovat celý odpočet, ale jen část odpovídající jeho zakázkám, nebo bude část "prodávat" tomu druhému - odvede zpět DPH. A možná zjistí, že být plátci oba, je pro ně jednodušší. Anebo si založit s.r.o. a po dosáhnutí obratu 2 mil. Kč začít fakturovat z s.r.o. a nestát se plátcem ani jeden.
Systém, kdy jeden bude fakturovat a bude si nakupovat subdodávky od druhého není v ničem výhodný. pb