Odpověď:Zrušení životního pojištění a následné navýšení základu daně.
Dobrý den. Chtěl bych Vás poprosit o radu jak postupovat. V roce 2011 jsem zrušil životní pojištění u pojišťovny a založil si u jiné pojišťovny nové.Po vyplacení částky na účet přišel dopis,ve kterém se mimo jiné píše o mé povinnosti dle §15 odst.6 zákona č.586/1992 o daních z příjmů,odevzdat přiznání k dani z příjmů za tento rok a v něm navýšit základ daně z příjmů o dříve uplatněné odpočty. Můžete mi prosím poradit jak mám vlastně postupovat a jaký(é) doklad(y) dodat? Daňové přiznání nám standartně chystá naše účetní které vždy jen dodám doklady,které přijdou na začátku roku poštou.Jako jsou např.úroky z úvěru,penzijní připojištění apod.Dané doklady originály odevzdám účetní. Původní životní pojištění, které jsem zrušil, běželo 10 let a během této doby jsem několikrát změnil zaměstnání.Nevím tedy jestli tedy nebude problém sehnat nějaké doklady od bývalých zaměstnavatelů. Nebo nedá se jen jednoduše podat ke zdanění vyplacená částka,kterou mi zaslali na účet? Nebo je to vše jen postrach z pojišťovny a řešit nemám nic? Mnohokrát děkuji za Vaši pomoc. Novák Petr Mnohokrát děkuji. Petr Novák
Předpokládám, že "vaše účetní" je účetní Vašeho zaměstnavatele. U té si vyžádáte potvrzení o zdanitelných příjmech (místo toho abyte jí nosil "doklady, které vám příjdou na začátku roku") a sestavíte si daňové přiznání sám. Pokud nechcete riskovat, že to uděláte špatně, zkuste se obrátit na vaši účetní, třeba Vám s tím pomůže, nebo Vám to připraví a Vy si přiznání jen podepíšete. Popřípadě se můžete obrátit na účetní nebo daňové poradce ve Vašem okolí, kteří Vám to jistě ochotně zpracují. Nakonec můžete i na nás, chcete-li. Rozhodně to není jen "postrach z pojišťovny" a pojišťovna má povinnost tuto výplatu oznámit finančnímu úřadu. pb