Online poradna

Otázka:

Náklady k pronájmu

Dobrý den, Jsem důchodkyně a mám pouze příjem z pronájmu budovy podle §9. Vedu daňovou evidenci. Vyplňuji přílohu č.2 daň.přiznání, kde uvádím celoroční příjem z pronájmu a celoroční náklady na dosažení příjmů. Do nákladů, které vedu v evidenci, si započítávám také odpis nemovitosti a úroky z půjčky od soukromé osoby a celou částku nákladů uvádím na řádku č.202 přílohy 2. Nyní jsem za rozpacích, zda nemám odpis nemovitosti a úroky uvádět někde jinde v daňovém přiznání (příloha č.1 daň.přiznání se na mne nevztahuje?), aby bylo FÚ zřejmé, že jsem uplatnila odpis a úroky. Je to zřejmé pouze z evidence. Postupuji správně? Druhý dotaz: Abych se nedostala do ztráty, zařazuji někdy část ročních nákladů (opravy, cestovní náhrady i část úroků) do technického zhodnocení a navýším tak zvýšenou vstupní cenu. Mohu tak postupovat? Archivuji všechny doklady k technic.zhodnocení již od roku 1994, protože jsou přece dokladem k aktuální výši ročního odpisu. Je to nutné? Děkuji za odpověď. M.O.

Odpověď:
  • příloha 1 se týká pouze příjmů dle § 7. Pokud máte příjmy dle § 9 výši odpisů nikam neuvádíte
  • dávat opravy a další výdaje do technického zhodnocení není (skoro vždy) správné a tento postup bych nedoporučoval; za vhodnější způsob, jak se nedostat do ztráty bych doporučil neuplatňovat odpisy, popř. jestli uplatňujete rovnoměrné odppisy, uplatnit je pouze částečně  v potřebné výši
  • archivovat dokumenty o technickém zhodnocení po dobu odepisování je velmi rozumné. pb