Online poradna

Otázka:

Nájem bytu

Dobrý den, jsem fyzická osoba, nevedu si žádné účetnictví. Jedná se mi o daň z příjmů. Mám byt na hypotéku, který pronajímám.

  1. Měsíční nájem mám vč. poplatků, které nájemci nevyúčtovávám, pokud nepřesáhnou určitou výši, mohu si je i když je nevyúčtovávám uplatnit do výdajů??
  2. Splátky hypotéky se dají brát také jako výdaj??
  3. Radíte tu lidem, aby si dávali do nákladů odpisy bytu. Chtěla bych se zeptat, jak si takový odpis správně spočítat??
  4. Je jedno, jestli to bude rovnoměrnně nebo zrychleně??
  5. Pokud byt pořídím např. v 06/09 a začnu ho pronajímat až od 01/12, spočítám si ty odpisy od počátku pořízení, ale uplatním je až za ten rok 2012??
  6. A v případě, když by jsem se nastěhovala do bytu zpět
  7. či ho prodala, jak by se postupovalo potom?? Moc děkuju za odpověď Petra
Odpověď:
  1. Poplatky, které jsou ůschované" v nájemném můžete uplatnit dom výdajů
  2. Úroky z hypotéky můžete uplatnit, splátky jistiny nikoliv. Místo nich lze uplatnit odpisy bytu.
  3. I to tu radíme Smile. Např. http://www.adar.cz/online-poradna/3121-odpisy-bytu-pri-pronajmu
  4. Záleží na Vás. Zrychlené odpisy umožní teď více snížit daně, ale po rekonstrukci protáhnou odepisování, rovnoměrné budou nyní nižší, ale stále stejné a případná rekonstrukce moc neprotáhne odepisování
  5. Nene. Odppisy počítáte až od roku zahájení pronájmu.
  6. Při nastěhování přestnete uplatňovat všechny výdaje včetně odpisů.
  7. Při prodeji zdaníte příjem z prodeje stejně, jako byste pronájem nedělala. pb